Hilton: een profiel van één van de grootste hospitality-bedrijven ter wereld
Het begon in 1919 met een hostel voor olieboeren in Cisco, Texas. In 100 jaar tijd groeide Hilton uit tot één van de grootste hospitality-bedrijven ter wereld. De cijfers zijn indrukwekkend, net als het verhaal erachter. Wat maakt het Hilton zo bijzonder? En wat zijn de plannen voor de toekomst?
Innovatie is de basis van het succes van Hilton
Na zijn eerste aankoop in 1919 bouwde Conrad Nicholson Hilton in Dallas het eerste hotel dat officieel Hilton heette. Op Stories from Hilton staan de foto’s uit die tijd.
Hilton had grote ambities en het aantal hotels groeide snel. Met de aankoop van twee hotels in New York in 1943 werd het de eerste ‘coast-to-coast’ hotelketen in Amerika.
Kenmerkend voor Hilton waren de constante vernieuwingen:
- 1927: Hilton opent het eerste hotel met koud stromend water en airconditioning in de openbare ruimten.
- 1946: Hilton is de eerste hotelketen op de aandelenbeurs van New York.
- 1947: het Hilton in New York had de primeur van televisies op de gastenkamers.
- 1948: Hilton komt als eerste met een multi-hotelreserveringssysteem. Dit was het begin van het huidige moderne reserveringssysteem.
Bijna twintig merken en meer dan 7.000 hotels onder Hilton Worldwide Holdings Inc.
In 1964 verzelfstandigde het bedrijf de internationale ondernemingen onder de naam Hilton International Co. Vanaf de jaren tachtig was het bedrijf in handen van verschillende investeerders, en was er een splitsing tussen de Amerikaanse en internationale hotels. In 2006 kwamen alle hotels weer in Amerikaanse handen.
Het bedrijf staat genoteerd als Hilton Worldwide Holdings Inc. Onder deze naam vallen onder andere negentien merken van hotels, resorts en suites, verdeeld over meer dan 7.000 locaties wereldwijd. Bekende merknamen zijn Waldorf Astoria Hotels & Resorts, Conrad Hotels & Resorts, Doubletree by Hilton en Curio Collection by Hilton. Spark by Hilton is de nieuwste brand van de hotelgroep en is begin dit jaar gelanceerd.
Met 7.085 hotels en 1,1 miljoen kamers staat Hilton volgens Bowo eind 2022 op de derde plaats van de wereldwijde ranglijst van hotelgroepen. Marriott International staat met 8.194 hotels en 1,5 miljoen kamers voor het zevende jaar op rij op de eerste plek. Het Chinese staatsbedrijf Jin Jiang staat tweede, met 1,2 miljoen kamers in 12.267 hotels.
In de boekjaren 2018 – 2022 behaalde Hilton een winstmarge van gemiddeld 66,7%. Afgelopen september bereikte deze een piek met 73,6%. Deze cijfers komen van Fin.box. De totale inkomsten in 2022 lagen rond de 8,77 miljard dollar (Statista). Het grote merendeel van alle hotels is franchise, zo’n 87% eind 2019 meldt Skift
Hoge posities op de ranglijsten
Hilton is nog steeds sterk in innovatie, in combinatie met technologie. De hotelgroep was volgens Mews een van de eersten die zich richtte op ‘Internet of Things’. Zo legt bijvoorbeeld de app van Hilton’s ‘loyalty brand’ HHonors heel veel controle over hun verblijf bij de gasten zelf.
Maar de grote kracht van Hilton ligt in het bouwen van merken, de brands. Voor acht jaar op een rij draagt Hilton de titel ‘s werelds meest waardevolle hotelbrand’ van Brand Finance.
Ons succes ligt in het vermogen om te innoveren en nieuwe producten, programma’s en diensten te leveren die voldoen aan de wensen van onze gasten. (Matt Schuyler, chief brand officer, Hilton).
Brand Finance gaf Hilton ook de hoogste Sustainability Perceptions Value (SPV). Dit geeft aan hoeveel merkwaarde wordt toegekend aan duurzaamheidspercepties. Dit doet het bedrijf onder andere met de Environmental, Social and Governance (ESG) strategie Travel with Purpose.
Een andere erkenning kwam vorig jaar van Fortune Magazine en Great Place to Work. Voor het zevende jaar op rij erkenden zij Hilton voor de uitzonderlijke werkcultuur. Het bedrijf kreeg de tweede plaats in de lijst van ‘s werelds beste werkgevers’. Christopher Nassetta, de President & Chief Executive Officer van Hilton, spreekt altijd van teamleden in plaats van werknemers. In 2022 verwelkomden ongeveer 400.000 ‘Hilton teammembers’ meer dan 200 miljoen gasten in de hotels
Hilton’s uitbreiding in Nederland
In Nederland heeft Hilton zestien hotels. Hilton was het eerste internationale hotel in Nederland, meldt Luxury Editor. Het eerste Hilton hotel in Nederland staat aan de Apollolaan in Amsterdam. Dit werd in 1962 geopend. Een ander spraakmakend Hilton hotel staat op Schiphol en is geopend in 2015. Breaking Travel News meldt dat dit hotel de titel ‘ Europe’s Leading Airport Hotel 2023’ ontving van de World Travel Awards.
Rotterdam krijgt er naast het Hilton aan het Weena in 2024 twee nieuwe Hilton hotels bij. Annexum kocht recent twee hotels van Inntel Hotels bij de Erasmusbrug. Na een rebranding en renovatie openen hier in 2024 Mainport Hotel Rotterdam, Curio Collection by Hilton met 215 kamers. En DoubleTree by Hilton Rotterdam Centre: 265 kamers. Entree meldt dat ook in kasteel Gemert in Eindhoven in 2024 een nieuwe Curio Collection by Hilton opent
Wereldwijde ambities
De nieuwe hotels in Nederland zijn onderdeel van de ambitieuze toekomstplannen van Hilton. Er staan veel nieuwe locaties en een nieuwe brand gepland.
- In het derde kwartaal van 2023 keurde Hilton de ontwikkeling van 35.500 nieuwe kamers goed. Hiermee bereikt de pijplijn van de hotelgroep met 457.300 kamers een hoogtepunt.
- Hilton wil haar aanwezigheid in het Midden-Oosten met 125% uitbreiden. In de regio staan op termijn zo’n 100 nieuwe hotels, met 25.000 kamers gepland.
- In 2024 openen 24 nieuwe Hilton Hotels hun deuren.
- In de zomer van 2024 opent in Kokomo, India het eerste hotel van de nieuwste Hilton brand: Project H3 by Hilton.
Hilton noemt de vooruitzichten voor 2024 rooskleurig. Volgens hun onderzoek wordt 2024 het jaar van de grote herlading. Hilton Trends Rapport onthult ‘Rust en ontspanning’ als belangrijkste drijfveer voor reisbeslissingen van alle generaties in 2024.