Column | Twee biertjes én de woningmarkt
Net als ieder jaar verzamelt de vastgoedsector weer op het strand van Cannes om te doen waar zij goed in is: lunchen, borrelen en deals sluiten. Het jaarlijkse ritueel. Ik wens iedereen een goede jacht, maar heb ook een verzoek. Zullen we het tijdens MIPIM ook kort hebben over dat minder prettige dossier: de totaal ontwrichte woningmarkt.
Ik snap dat dit complexe thema gevoelsmatig wat naar de achtergrond verdwijnt op het moment dat de Côte in zicht komt, maar lenen de dynamiek en sfeer van MIPIM en vooral het samenzijn van een enorme hoeveelheid professionals en experts zich er juist niet voor het wél even aan te stippen?
Deze column verscheen eerder op Vastgoedjournaal.nl
Laten we van MIPIM vooral geen Woontop maken, want dat is het zeker niet. Maar het is ook een gemiste kans om de woningmarkt niet toch even kort tot thema te maken. Al is het maar als een aanloop om er in Nederland verder over te praten. En dan natuurlijk op de oplossingsgerichte, positieve, can-do wijze die de sector zo typeert en die we in Den Haag nog missen.
Als u inderdaad besluit om het tijdens de eerste twee biertjes of bij de start van de lunch kort te hebben over de serieuze maatschappelijke uitdaging die wij allemaal hebben, hierbij alvast een suggestie: denk vooral in termen van samenwerking en staar u niet blind op uw eigen uitdagingen.
We moeten toe naar een situatie waarin alle actoren zich bezighouden met alle aspecten van de woningmarkt. Als je een vennootschap bent, maak je dan ook druk over box 3-problematiek. Ben je een instituut, maak dan ook de fiscale problemen tot jouw thema en focus niet alleen op de overdrachtsbelasting die jou in de weg staat. Kijk naar het issue van renteaftrek, ook als je daar zelf geen last van hebt. En als je alleen maar luxeappartementen ontwikkelt, verdiep je dan ook in uitdagingen op het gebied van sociale huur en middenhuur.
Het bruisende MIPIM is bij uitstek de plek om samenwerkingen te initiëren, coalities te smeden en initiatieven te lanceren. De plek bij uitstek om te denken in oplossingen in plaats van problemen. Als we dat dit jaar niet alleen doen met het oog op mooie deals, maar ook met het oog op een goed functionerende, toekomstbestendige en solidaire woningmarkt, dan doen we daar Nederland – en onszelf – een heel groot plezier mee.
Huib Boissevain, CEO Annexum
_____________________________________________________________________________________
Bent u geïnteresseerd in meer nieuws zoals dit? Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief!