AH bouwt supermarkten om tot ‘eetcentrum’ om teruggang te stoppen

Annexum | Duits Nederlands Supermarkt Fonds | Albert Heijn | Klundert

Albert Heijn gaat zijn supermarkten rigoureus aanpakken. Traditionele kruideniersproducten zoals schoonmaakmiddelen en dierenvoeding zullen deels plaatsmaken voor eethoeken, veel meer vers en servicepunten voor snelle thuisbezorging. Mogelijk worden er ook winkels gesloten. Dat zegt Wouter Kolk, sinds 1 november de baas van Ahold Delhaize Europa en Indonesië.

De traditionele supermarkten van Albert Heijn kregen in 2017 minder klanten over de vloer dan het jaar ervoor, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK. Kwam in 2016 nog zo’n 88% van de huishoudens in een AH-winkel, dit jaar duikt het percentage waarschijnlijk onder de 80%.

Kolk trekt uit de terugloop van het aantal supermarktklanten de conclusie dat de supermarkten van Albert Heijn ‘een andere functie’ moeten krijgen.

Minder winkels

Vakblad Distrifood haalde afgelopen weekeinde al een intern memo van Albert Heijn aan waarin de grootste supermarktketen van het land zegt er rekening mee te houden dat de groei van de gewone winkels achter zal blijven bij de marktgroei. Met name de eigen filialen scoren slechter dan de markt; de winkels van franchisenemers doen het iets beter.

‘Ik denk niet dat we in de toekomst nog ruim duizend winkels hebben in Nederland’
~Wouter Kolk

Overigens verliezen de AH’s niet alleen terrein aan concurrerende winkels, maar ook aan de eigen AH to go-gemakswinkels, AH.nl en webwinkel Bol.com, die net als Albert Heijn tot het Ahold-concern behoort.

Kolk zegt in een interview met het FD: ‘Ik denk niet dat we in de toekomst nog ruim duizend winkels hebben in Nederland. Dat hoeft ook niet. Maar ik denk ook niet dat het aantal winkels sterk zal afnemen, omdat ze ook voor directe consumptie en voor een snelle bezorgingsservice gebruikt worden.’

En mocht dan nog ruimte overblijven in de winkel, is er ook nog plaats voor een andere Ahold-formule, zoals Gall & Gall (slijterij) of Etos (drogist).

€38 mrd
De supermarktsector in Nederland heeft een omvang van €38 mrd

In gesprek met Deliveroo en Thuisbezorgd

Tot de veranderingen bij Albert Heijn behoort de introductie van eigen keukens voor de bereiding van warme maaltijden. Die worden buiten de winkels gevestigd, en een eerste gaat begin volgend jaar open in Amsterdam.Voor een snelle thuisbezorging van boodschappen en warme maaltijden is Kolk al in gesprek met grote gespecialiseerde partijen als Deliveroo en Thuisbezorgd. Albert Heijn, dat recent zijn eigen snelle bezorgdienst Rappie heeft opgeheven, wil de bezorgers ook inzetten voor de zakelijke markt, zoals lunches op kantoren.

Lees ook: AH gaat koken voor de klant (die zijn hondenbrokken maar online moet bestellen)

Volgens Kolk vergroot Albert Heijn zijn potentiële inkomsten fors door de komende transformatie van supermarkt tot een soort eet- en bezorgcentrum: ‘De supermarktsector in Nederland heeft een omvang van €38 mrd. Als ik de buitenhuismarkt erbij betrek, hebben we het ineens over een markt van €65 mrd.’

‘Groei hoeft niet per se via overnames. Er zijn ook relaties die moderner zijn.’
~ Wouter Kolk

Samenwerking in Europa

Ook op hoger niveau gaat er op korte termijn het nodige veranderen. Kolk signaleert dat Ahold Delhaize sterk vertegenwoordigd is in de Benelux en delen van Oost-Europa, maar daartussen in ligt een gapend gat, waar de discounters Lidl en Aldi heel sterke posities hebben. Toch wil Ahold Delhaize voet aan de grond krijgen in de rest van Europa. Dat hoeft niet per se te gebeuren door overnames, zegt Kolk: ‘Er zijn ook relaties die moderner zijn. Het kan een joint-venture zijn, onlinesamenwerking, een inkoopcombinatie vormen of een aandeel in elkaar nemen.’

 

Bron: FD


Gerelateerde artikelen