Albert Heijn kruipt achter het aanrecht (en dat is wennen)

Albert Heijn start bezorging van warme maaltijden

Albert Heijn wil meeprofiteren van de explosief groeiende maaltijdbezorgmarkt, maar moet de gemaksconsument nog leren kennen. Die lijkt best trek te hebben in gezonde Allerhande-maaltjes, maar bestelt soms liever een vette hap.

Ahold-medewerkers die afgelopen november uit de ramen van het hoofdkantoor in Zaandam keken, konden iets geks zien. Collega’s, rondjes rennend om het pand, met op hun rug vierkante bezorgtassen. Soms doen ze een sprongetje, om drempels na te bootsen. Alles om te testen in hoeverre de maaltijden het ritje op hun rug overleven.

Uiteindelijk gaf het experiment Albert Heijn voldoende vertrouwen om een eigen bezorgkeuken op te zetten, die begin januari officieel zijn deuren opende. In deze keuken, gelegen in een onopvallende straat in Amsterdam-West,kookt de supermarkt elke dag populaire recepten uit het Allerhande-magazine, van ramen met buikspek tot pasta met zalm. Bestelling en bezorging lopen via Thuisbezorgd en Deliveroo.

Van sushi tot hutspot

Op deze donderdagmiddag zijn chef Leendert Klaassens en twee andere koks druk met de mise-en-place van de rendang en flammkuchen. Allerhande Kookt heeft bewust een eclectisch aanbod, zegt de chef: ‘Veel bezorgrestaurants specialiseren zich in een of twee wereldkeukens. Bij ons kan het ene gezinslid sushi bestellen, terwijl de ander voor hutspot kiest.’

Klaassens was dertig jaar chefkok in restaurants, maar vindt een virtueel restaurant tot nu toe niet per se anders: ook in deze keuken is koken een race tegen de klok. ‘Complimenten aan de chef’ mist hij ook niet echt. ‘Als ik wil weten wat mensen ervan vonden, lees ik gewoon de reviews. Alleen het uitkiezen van recepten is wennen, want niet elk recept leent zich voor bezorging. Onze pad thai werd te nat, biefstuk bleek geen optie: die wil je warm, meteen uit de pan.’

Inmiddels gelooft Ahold Delhaize AD€23,17+0,26% genoeg in de recepten dat het bedrijf twee weken geleden nog een nieuw experiment is gestart. Zo liggen de maaltijden van Allerhande Kookt nu ook in een ‘ouderwetse’ supermarkt, in een keuken middenin de winkel.

‘Maaltijden en boodschappen bezorgen is een kostbare operatie. Ik zou geen supermarkt kunnen noemen die hier zwarte cijfers mee schrijft.’
~ Marc Jansen, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel

Snelle groeimarkt

Wereldwijd is Albert Heijn eenvan de eerste supermarkten met een bezorgkeuken: alleen Coles Supermarkets doet iets vergelijkbaars in Sydney. Toch is koken voor de klant een logische nieuwe stap, vindt het supermarktconcern. Omdat consumenten steeds vaker naar gemak zoeken, buiten- én binnenshuis, zoekt het bedrijf nieuwe inkomstenbronnen, zei voormalig ceo Wouter Kolk eerder tegen het FD. ‘De Nederlandse supermarktsector heeft een omvang van €38 mrd, maar als ik de buitenhuismarkt erbij betrek, hebben we het ineens over €65 mrd.’

Uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN)blijkt bovendien dat de omzet van supermarkten vorig jaar met 1,7% steeg, terwijl de bezorging van eten — inclusief boodschappen — explosief groeide: +20%. ‘Daar willen wij natuurlijk ook een deel van’, zegt Carlijn Olthof,vicepresident van AH-foodservice.

Albert Heijn Kookt, van sushi tot hutspot

‘Supermarkten moeten wel meedoen’

Allerhande Kookt is onderdeel van een bredere trend, zegt Marc Jansen, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). ‘Van restaurants in Jumbo Foodmarkets tot maaltijdboxen met afgewogen ingrediënten: alles smelt samen.’ Tegelijkertijd is de bezorging van maaltijden en boodschappen een kostbare operatie, waarschuwt hij. ‘Ik ken geen supermarkt die hier zwarte cijfers mee schrijft.’

Desondanks begrijpt de CBL-directeur de duik in het diepe. ‘Iedereen doet aan kanaalvervaging: bij non-foodwinkels als Action en Kruidvat kun je ook steeds meer voeding kopen. Terwijl de supermarkten het blurren hebben uitgevonden, door gedroogde kruidenierswaren en verswaren voor het eerst in één winkel te leggen. Alleen al daarom moeten ze nu meedoen.’

‘Tweehonderd gram groente blijft wat ons betreft de norm, dus voor een patatje moet je niet bij ons zijn’
~ Carlijn Olthof, vicepresident van AH-foodservice

‘In het weekend willen mensen zondigen’

Volgens Jansen kunnen schaalvoordelen de kosten dempen, maar daar is Allerhande Kookt nog niet aan toe. Hoewel de keuken 500 maaltijden per avond aankan,schommelt het aantal bestellingen eerder rond de 50.Niet erg, zegt Olthof van AH-foodservice: ‘We beginnen net,maar ik droom groot: een bezorgkeuken in alle grote Nederlandse steden zou mooi zijn. Maar voorlopig zijn we nog lerende.’

Na verloop van tijd merkte Albert Heijn bijvoorbeeld dat de bestelpiek op dinsdag en woensdag lag, in plaats van in het weekend, terwijl dat bij Deliveroo en Thuisbezorgd precies andersom is. De oorzaak zit hem in het gezonde, doordeweekse karakter van Allerhande-maaltijden, denken Olthof en Klaassen. ‘In het weekend willen mensen zondigen.’

Om aan die wens tegemoet te komen zet de supermarkt sinds kort geglazuurde spareribs op het menu in de weekenden. Maar níet ten koste van de klassieke ‘Allerhande-beginselen’, zegt Olthof. ‘Tweehonderd gram groente blijft wat ons betreft de norm, dus voor een patatje moet je niet bij ons zijn. Hoogstens voor zoete aardappelpartjes.’

 

Bron: FD


Gerelateerde artikelen