Albert Heijn opnieuw verkozen tot meest duurzame supermarkt van Nederland
Albert Heijn is voor het vierde jaar op rij verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland. Dat is de uitkomst van de Sustainable Brand Index™ 2020, het grootste en meest toonaangevende onderzoek in Europa op het gebied van consumentenmerken en duurzaamheid.
Albert Heijn reageerde verheugd op de uitverkiezing. De supermarktketen ziet het als een belangrijke erkenning van consumenten voor de belangrijke stappen van de afgelopen jaren op het gebied van een gezonde levensstijl, minder verpakkingen, minder voedselverspilling, transparante ketens en klimaat.
Sustainable Brand Index™ is een onafhankelijk jaarlijks onderzoek onder consumenten naar duurzaamheid, branding en communicatie van consumentenmerken. In 2020 omvat het onderzoek meer dan 58.000 consumenten, 1.400 merken, 30+ industrieën en 8 landen (Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland, Nederlands en de Baltische Staten).
Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn: “Ik ben heel trots op het feit dat we opnieuw verkozen zijn tot meest duurzame supermarktketen. Wij vinden het essentieel dat het eten waarvan we zo genieten, is geproduceerd met aandacht voor mens, dier én milieu. Dat is lang niet altijd eenvoudig, maar stap voor stap maken we voortgang. Gelukkig doen we dat niet alleen, maar samen met onze telers, boeren, leveranciers en overige partners.”
Volgende stappen
En Albert Heijn blijft stappen zetten, ook in 2020. Zo maakte de supermarktketen eind april bekend de samenwerking met melkveehouders van zuivelleveranciers Royal A-ware en Zuivelcoöperatie DeltaMilk te verlengen en te streven naar klimaatneutrale melk in 2021. Begin mei verscheen Gezond Vooruit, een gratis magazine van Albert Heijn over gezond eten en gezond leven.
Duurzaamheidsverslag
Begin april publiceerde Albert Heijn zijn duurzaamheidsverslag over 2019 voor het eerst conform de internationale GRI-standaard. De belangrijke mijlpalen in het verslag waren:
- verdere reductie van suiker en zout in huismerkproducten met respectievelijk ruim 1 miljoen kilo en ruim 100.000 kilo
- reductie van gebruikte verpakkingsmaterialen met 2,2 miljoen kilo (2,9%)
- vermindering van de voedselverspilling binnen Albert Heijn met ruim 2,2 miljoen kilo
- meer transparantie over de herkomst van veel producten met de publicatie van een nieuwe online wereldkaart met ruim 1.200 productielocaties van verse en niet-verse huismerkproducten
- daling van de CO2-uitstoot van 272 kilo CO2 per m2 verkoopoppervlak in 2018 naar 231 kilo in 2019; daarmee is de totale CO2-uitstoot van Albert Heijn met 48% gereduceerd ten opzichte van 2008.
Bron: Albert Heijn