Jaaromzet supermarkt stijgt met 5,7 procent, zet groei door?

Winkelwagen met boodschappen in de supermarkt

Marktonderzoeker Nielsen voorspelt dat de omzet van supermarkten dit jaar naar verwachting uitkomt op 5,7%. Voor de uitbraak van COVID-19 bedroeg de omzetgroei van de supermarkten gemiddeld ongeveer 2,7%.

Hans Feenstra, Analytics Leader voor Nielsen Benelux in AGF: “Tijdens de lockdown geven consumenten meer geld uit aan boodschappen dan gewoonlijk, maar ook op de langere termijn verwachten we dat door minder horecabezoek als gevolg van de verwachte recessie, er een verschuiving zal plaatsvinden van horeca naar supermarkten. Hierdoor is de verwachting dat zowel in 2020 als in 2021 de groei in supermarkten op een hoger niveau zal komen te liggen. In aanloop naar Koningsdag was de groei van supermarkten met 17,7 procent op jaarbasis eveneens bovengemiddeld. “Over het geheel zien we een totaal van € 682 miljoen aan extra supermarktomzet als gevolg van de coronacrisis.”

Distrifood vult met gegevens van onderzoeksbureau IRI aan dat ook drogisterijen en slijterijen een zeer sterke groei laten zien ten opzichte van een jaar terug. Deze groei is echter wat vertekend omdat dezelfde week vorig jaar zowel Koningsdag als Tweede Paasdag bevatte en dus minder verkoopdagen kende. Toch lijkt het erop dat vooral het vieren van Koningsdag thuis een positief effect heeft gehad op de verkopen van supermarkten en slijterijen.”

Uitbreiden capaciteit stuwt omzetgroei online supermarkt

Uit onderzoekscijfers van het GfK blijkt dat het marktaandeel van online boodschappen door corona in week 13 (23 maart t/m 30 maart) voor het eerst door de grens van 5 procent was gebroken. Het marktaandeel kwam uit op 5,1 procent. In het eerste kwartaal van dit jaar kwam het online aandeel nog uit op 4,2 procent. Het uitbreiden van de onlinecapaciteit binnen supermarkten heeft er volgens onderzoeksbureau IRI toe geleid dat de online omzet nog verder is gestegen, meldt Distrifood. In week 17 (20-26 april) steeg de online omzet ten opzichte van de week ervoor met 8 procent (€ 34,7 miljoen). Dat is een stijging van 116 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Door corona wordt er minder promotie ingezet. In periode drie van dit jaar was 21,5 procent van de supermarktomzet toe te rekenen aan promotie, tegen 23,6 procent in de periode daarvoor. Formules van maaltijdpakketten zoals Hello Fresh doen ook goede zaken door corona, meldt Retailtrends. Het aantal klanten steeg in het eerste kwartaal met 68,4 procent naar 4,18 miljoen. De leverancier van maaltijdpakketten meldt een omzetgroei van 66,4 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzet bedraagt nu € 699 miljoen, vorig jaar was dat € 420 miljoen.

Opinie: een recessie legt de zwaktes van supermarktformules bloot

Tijdens de economische recessie in 2009 groeiden supermarkten met 3,1 procent en leverde de horeca 4,8 procent in. Nu de horeca stil ligt en de supermarktbranche verder groeit, hoeft dat succes niet voor individuele supermarktketens te gelden. Welke individuele ketens zijn in staat om in deze tijd marktaandeel te behouden, waarbij promoties een belangrijk middel zijn voor klantenbinding?

Peter Garstenveld, hoofdredacteur Distrifood geeft zijn opinie: “Een recessie legt nu eenmaal genadeloos de zwaktes van formules bloot.” Hij houdt zijn hart vast voor een formule als Coop, dat snel is gegroeid door mee te liften op overnames, een te laag rendement heeft en een slecht prijsimago. “Rendement heb je nodig om in een recessie fors in te kunnen zetten op promoties. Om klanten te behouden heb je een goed prijsimago nodig. Voor Coop lijkt daar werk aan de winkel.” Ook Jumbo zal wat hem betreft alles uit de kast moeten halen om in een recessie autonoom marktaandeel te behouden. “Jumbo is ambitieus, wil online, wil naar België, wil La Place in de lucht houden en wil geen aanbiedingen.”

De eerste vier elementen raken aan het rendement, het noodzakelijk vet op de botten. De keten kondigde dit voorjaar al maatregelen aan om de kostenkant te repareren. Jumbo wil onder andere snijden in de personeelskosten van het hoofdkantoor, zo valt te lezen in de Nationale Franchise Gids. In promotietijd scoort Jumbo relatief slecht ten opzichte van de concurrentie. Daarentegen heeft Albert Heijn goede rendementscijfers en genoeg buffer om promotie in te zetten voor het behouden van marktaandeel. De vraag is of Albert Heijn deze strategie de komende tijd in zal zetten.

Regionaal voedsel in trek, boerenwinkels in opmars

Steeds meer consumenten kiezen ervoor lokale regionale producten rechtstreeks bij de boer te kopen, meldt Retailtrends. Dat vertaalt zich terug naar omzetstijgingen tot wel tachtig procent in de afgelopen weken. Voorzitter Wessel van Olst van de coöperatie Landwinkel (een samenwerking van 91 landbouwers met een eigen boerenwinkel): “We zien heel veel nieuwe klanten en dat komt grotendeels door corona. Door het coronavirus is er heel veel veranderd, we merken dat er ook een grotere groep mensen is die anders is gaan denken.”

Van Olst verwacht niet dat supermarkten de opmars van de boerenwinkels afremmen, zoals het geval was bij biologische winkels. “Supermarktketens proberen weleens streekproducten in de schappen te leggen, maar zij zijn er niet op ingericht, ze missen de beleving en de gunfactor.”

Dit is een samengesteld artikel op basis van meerdere bronnen.

 

Bron: AGF | Distrifood | Nationale Franchise Gids | Retailtrends |


Gerelateerde artikelen