Jumbo sluit jubileumjaar af met aanhoudende omzetgroei

NSF | Jumbo, Hoogezand, Pleiaden 11

De Koninklijke Jumbo Food Groep heeft 2021 afgesloten met een totaalomzet van € 9,91 miljard. De consumentenomzet onder de Jumbo-formule steeg afgelopen jaar met 2% en kwam uit op € 9,9 miljard. Dit is wederom meer dan de marktgroei, die dit jaar uitkwam op 1,7%. De omzetgroei is deels vertekenend omdat het boekjaar 2020 één week meer telde (53 weken in plaats van 52). Gecorrigeerd voor deze extra omzetweek bedraagt de omzetgroei in 2021 voor Jumbo circa 4%. Opnieuw slaagde Jumbo er daardoor in haar marktaandeel in Nederland te verhogen naar ruim 22%.

Uitbreiding van de Koninklijke supermarktketen

Jumbo wist haar winkelbestand uit te breiden met 18 locaties, waaronder vijf Jumbo City vestigingen in Nederlandse stadscentra en negen winkels in België, inclusief de eerste Jumbo City in Antwerpen. Het totale aantal winkellocaties in Nederland en België kwam in 2021 uit op 705.

De online activiteiten van Jumbo hielden met een omzetstijging van 30% hun groeispurt vast. Om de snelle groei van online boodschappen doen te kunnen faciliteren, investeerde Jumbo fors in haar E-commerce netwerk. In het afgelopen jaar opende het concern in Bleiswijk haar derde E-Fulfilment Center (EFC) en 10 nieuwe bezorghubs nabij stedelijke centra.

2021, een bewogen jaar

Jumbo-CEO Frits van Eerd: “We kijken bij Jumbo in meerdere opzichten terug op een bewogen jaar. Door het grillige verloop van de pandemie hebben onze medewerkers, ondernemers en leveranciers opnieuw extra inspanningen moeten leveren om de voedselvoorzieningen en veiligheid voor klanten en medewerkers op peil te houden. Hun veerkracht en geweldige inzet om onze klanten de leukste boodschap te blijven bieden verdient alle dank en lof.’’

‘‘Klanten waarderen dit enorm, zoals onder meer blijkt uit het recentste GfK Kerstrapport waarin we als beste landelijke supermarkt de ranglijst aanvoeren. Het is al de negentiende keer dat we deze prijs in de wacht slepen, maar het voelt extra speciaal nu ons familiebedrijf honderd jaar bestaat en het predicaat Koninklijk mag dragen. Dit alles motiveert ons enorm om te blijven uitblinken in klantgerichtheid’’, aldus van Eerd.

Versterking in Nederland en België

Jumbo wil blijven groeien, offline én online. Naast uitbreiding van het winkelbestand en versterking van de aanwezigheid in stadscentra, zijn afgelopen jaar 55 winkels uitgebreid en/of vernieuwd. Om optimaal te kunnen voldoen aan de snel veranderende klantwensen en -behoeften gaat Jumbo onverminderd door met het moderniseren van haar winkelbestand.

Alle vestigingen beschikken inmiddels over een ruim HEMA schap met huishoudelijke artikelen. Dit jaar begint Jumbo als proef met het aanbieden van eigen voedingsproducten in enkele HEMA winkels.

Meer weten over beleggen in supermarktvastgoed?
Ontdek waar uw kansen liggen en kijk op annexum.nl/beleggeninsupermarkten

Potentieel online markt

De omzet uit online activiteiten van Jumbo is in 2021 met 30% gegroeid en komt hierdoor uit op circa € 650 miljoen. Jumbo opende in het afgelopen jaar maar liefst 10 nieuwe bezorghubs waarmee het totaal aantal regionale Jumbo hubs in Nederland uitkomt op 16. In 2022 zal Jumbo nog eens 4 nieuwe bezorghubs openen. Daarnaast bereidt Jumbo zich voor op de opening van een vierde E-Fulfilment Center (EFC).

Forse investeringen blijven nodig om de sterke vraag uit de markt te kunnen bijbenen en om toe te werken naar een rendabele bedrijfsvoering. Jumbo ziet onverminderd potentieel in de markt voor online boodschappen. Dat verklaart ook de komst van verschillende, vaak internationale toetreders tot de Nederlandse onlinemarkt.

Strategische samenwerking Gorillas

Met ‘flitsbezorger’ Gorillas, één van de initiatiefnemers van werkgeversvereniging E-commerce Nederland, is Jumbo tot een overeenkomst op hoofdlijnen gekomen gericht op een strategisch partnership tussen de twee bedrijven. Jumbo en Gorillas zien goede mogelijkheden om te profiteren van elkaars expertise en tegelijkertijd hun eigen marktpositie te versterken.

Jumbo en Gorillas

Jumbo supermarkten en instant on-demand bezorgbedrijf Gorillas kondigen strategisch partnership aan

Veranderend speelveld

Jumbo kijkt terug op een succesvol en veel bewogen 2021. Tegelijkertijd zijn de veranderingen en onzekerheden, ook in de foodbranche, op dit moment groter dan ooit. De versnelde veranderingen in klantgedrag, sterke groei van online boodschappen doen en de komst van veel nieuwe, vaak internationale partijen op de markt veranderen het speelveld structureel. Daarbij komt dat aanhoudende schaarste aan grondstoffen en transportcapaciteit, sterke inkoopprijsstijgingen en een extreem beweeglijke arbeidsmarkt de kosten doen stijgen en de marges onder druk zetten.

Topman Frits van Eerd: “Vanuit onze langjarige focus op de klant moeten we als familiebedrijf ook kritisch blijven kijken naar ons verdienmodel en zullen we indien nodig onze formule en bedrijfsvoering hierop aanpassen. Het gaat goed met Jumbo, en daar werken we met z’n allen hard aan. Maar successen uit het verleden bieden ook bij Jumbo geen garanties voor de toekomst. Slim vernieuwen én de kosten in toom houden, dáár draait het in deze uitdagende tijd allemaal om”.


Gerelateerde artikelen