Sterk en stabiel jaar voor nieuwe coöperatie PLUS na integratie met Coop

Annexum | Duits Nederlands Supermarkt Fonds | Plus | Hengelo, Raadhuisstraat

PLUS en Coop hebben een sterk eerste jaar gehad als nieuwe coöperatie. Met een consumentenomzet van € 4,7 miljard over 2022 en een marktaandeel van ruim 10% laat de organisatie stabiele cijfers zien ten opzichte van 2021. Een goede prestatie in een jaar dat volop in het teken stond van de integratie van twee organisaties en waarin maar liefst 80 Coop winkels zijn omgebouwd naar PLUS. In 2022 werd PLUS bovendien door onderzoeksbureau GfK uitgeroepen tot beste landelijke supermarkt van Nederland.

Mayte Oosterveld, Financieel Directeur van PLUS: ‘‘2022 is een belangrijk jaar in de geschiedenis van PLUS. We zijn op 3 januari 2022 gestart als nieuwe coöperatie en hebben gedurende het jaar forse stappen gezet in het integreren van de twee bedrijven. De solide cijfers en de verkiezing tot beste supermarkt van Nederland reflecteren dat er daarnaast een onophoudelijke focus is om beide formules slagkrachtig in de markt te houden.’’

Integratie op schema

In 2022 is gestart met de driejarige integratieperiode. Er zijn 80 Coop winkels omgebouwd naar PLUS, delen van het supply chain netwerk zijn geïntegreerd en er is met PLUS Vandaag een pilot gestart voor winkels in de lagere omzetklassen.

Daarnaast zijn de beide servicekantoren geïntegreerd en is er een start gemaakt met de integratie van de ICT-systemen. Hiermee wordt gewerkt aan een sterke lange termijnpositie in de markt.

Investeren in duurzame supply chain

PLUS bouwt aan een efficiënte en duurzame supply chain. Het nieuwe distributiecentrum in Oss is in 2022 volledig gemechaniseerd en wordt in het eerste kwartaal van 2023 in gebruik genomen.

In Deventer is gestart met de bouw van een nieuw distributiecentrum voor versproducten. Er wordt een pand gerealiseerd dat aan hoge standaarden en de meest recente duurzaamheidseisen voldoet.

Daarom wordt het distributiecentrum van 77.000 vierkante meter onder meer voorzien van een eigen zonnestroominstallatie waarbij het streven is het gehele dak vol te leggen met duizenden zonnepanelen. Naar verwachting wordt de nieuwbouw in het eerste kwartaal van 2024 opgeleverd.

Online positionering

Waar in de coronaperiode veel klanten bewust kozen voor online boodschappen, is er nu vaker sprake van een mix van online boodschappen en een bezoek aan de fysieke winkel. Dit zien we terug in een daling van de e-commerce omzet van 244 miljoen euro in 2021 naar 218 miljoen euro in 2022.

In 2022 is veel geïnvesteerd in het verder versterken van de online propositie van PLUS. Door de ombouw van Coop winkels naar PLUS wordt het voor klanten op steeds meer plekken in Nederland mogelijk om de boodschappen gemakkelijk en snel vanuit de lokale supermarkt thuis te laten bezorgen.
Ook is het voor klanten nu mogelijk om online te sparen voor PLUSpunten, het online loyaliteitsprogramma van PLUS. Daarnaast kunnen klanten door de implementatie van Routigo hun bestelling tot op de minuut volgen en is gestart met de uitrol van elektrisch vervoer middels de Addax en de cargobike Citkar.

Het toevoegen van meer gemak komt ook tot uiting in de pilot met Thuisbezorgd bij vijf supermarkten. Klanten kunnen via Thuisbezorgd.nl kiezen uit 750 producten uit het vertrouwde PLUS assortiment, die vanuit de dichtstbijzijnde winkel direct per fiets bezorgd worden. Hiermee beantwoorden we aan de vraag van klanten om op een door hen gekozen moment snel boodschappen te ontvangen.

Meer weten over beleggen in supermarktvastgoed?
Ontdek waar uw kansen liggen en kijk op annexum.nl/beleggeninsupermarkten

Duurzaamheid

In onze klantbelofte zit de zorg voor Goed Eten, voor de buurt en voor elkaar. Dit komt onder andere tot uiting in ons duurzaamheidsbeleid, dat in 2022 herijkt is om de leidende positie van PLUS op dit vlak te behouden. Een van de meest impactvolle stappen in 2022 was de volledige overschakeling naar biologische zuivel voor het huismerk, zonder meerprijs voor de klant. Daarmee werd biologisch de nieuwe standaard in het dagverse zuivelschap.

Ambities 2023

PLUS blijft in 2023 de formule verder versterken. Bijvoorbeeld door introducties die passen binnen de Goed Eten positionering en de toevoegen van gemaksmodules aan bestaande winkels.

Daarnaast blijven ondernemers investeren in de ombouw naar de Briljant 2.0 formule. De winkels presteren na een ombouw sterk en de klantwaardering is hoog. De toenemende vraag om gemak maakt dat we continu blijven werken aan het uitbouwen van onze online aanwezigheid als verlengstuk van de fysieke winkels.

Er is een nieuwe e-commerce applicatie in ontwikkeling, daarmee wordt in het tweede kwartaal van dit jaar een snellere, stabielere en modernere website en app gerealiseerd.

2023 wordt het tweede jaar van de integratie tussen PLUS en Coop. In drie jaar tijd worden de Coop winkels omgebouwd naar PLUS. In 2023 verwachten we verdere vooruitgang te realiseren met de integratie van het supply chain netwerk en ICT.

Na de Algemene ledenvergadering op 28 maart 2023 maakt PLUS de volledige jaarcijfers bekend.

 

Bron: PLUS


Gerelateerde artikelen