Krimpflatie: wie treedt er tegen op?

Krimpflatie, iedereen ergert zich eraan. Maar wie doet er wat aan? Zijn het de producenten, de supermarkten, de consumenten of overheden die optreden?

Krimpflatie: van producent via supermarkt bij de consument

Stiekem, heimelijk, misleidend, geniepig en sluw. Het is duidelijke taal die voor krimpflatie of shrinkflation wordt gebruikt. Consumenten ergeren zich al een tijd aan dit verschijnsel. Supermarkten zelf besteden er nu ook aandacht aan. Wat doen zij? En hoe groot is het probleem eigenlijk?

Krimpflatie: commercieel en toegestaan

Minder inhoud in een verpakking voor dezelfde prijs of zelfs tegen een hogere prijs. Of een grotere verpakking zonder de inhoud te vergroten, maar wel de prijs te verhogen. Het zijn allemaal vormen van krimpflatie. Het is een commerciële strategie om de prijzen op te trekken.

Begin dit jaar waren het vooral de consumenten en consumentenorganisaties die zich hier tegen verweerden. Bij de Consumentenbond gingen van de ruim 1500 meldingen er 900 over krimpflatie. Dit geeft volgens de Consumentenbond aan dat consumenten de heimelijke prijsverhogingen oneerlijk vinden.

Daarom heeft de bond aan de Autoriteit Consumenten & Markt (ACM) gevraagd om de werkwijze van producenten en supermarkten te toetsen aan de Wet Oneerlijke Handelspraktijken.

ACM ziet krimpflatie niet als een overtreding van de consumentenregels, meldt VMT. De consument krijgt namelijk wel gewoon wat op de verpakking staat. De ACM vindt wel dat fabrikanten duidelijker kunnen zijn. En de consumenten moeten informeren als de verpakkingshoeveelheid wijzigt.

Alles weten over beleggen in vastgoed?Ontdek waar uw kansen liggen en kijk op annexum.nl/beleggeninvastgoed

Supermarkten spreken zich uit tegen krimpflatie, producenten blijven op achtergrond

Met het informeren van de consument is de Franse supermarktketen Carrefour deze maand begonnen, bericht RTL Nieuws. Bij producten die op een verkapte manier duurder zijn gemaakt, hangen felgekleurde bordjes met de tekst: “Het volume van dit product is gedaald en de effectieve prijs die de leverancier in rekening brengt, is gestegen”
Het gaat om 26 producten van voedselgiganten zoals Nestlé, PepsiCo en Unilever. Met de bordjes wil de supermarkt druk uitoefenen op de fabrikanten om hun prijsbeleid te heroverwegen.

Maar in Nieuwsblad beweert een consumentenorganisatie dat Carrefour zelf zich ook schuldig aan krimpflatie maakt. Zij hebben bijvoorbeeld hun verpakking aardappelen verlaagd van 1,5 kilogram naar 1 kilogram. En in een verpakking sla zitten nu twee, in plaats van drie, kroppen sla.

Er is nog een Franse supermarktketen die zich uitspreekt zover krimpflatie. E.Leclerc noemt in FoodAgriBusiness de consument het kind van de rekening. De supermarktketen wil dat de regering voedingsbedrijven niet alleen opdraagt open te zijn over prijsverhogingen, maar ook over krimpflatie.

De Consumentenbond stapte naar de voedingsfabrikanten, met de vraag waarom de verpakkingen krimpen. Zij kreeg de volgende redenen:

  • De stijgende energie-, transport- en grondstofkosten. Om de producten niet te veel in prijs te laten stijgen, stoppen ze minder inhoud in de verpakking.
  • Een vernieuwde receptuur.
  • Het tegengaan van verspilling.

Voor vragen over de prijs verwijzen de fabrikanten naar de supermarkten.

Wel of geen wetgeving voor shrinkflation?

De Duitse minister van consumentenbescherming Steffi Lemke vindt krimpflatie niet acceptabel. Distrifood meldt dat zij werkt aan een verbod voor fabrikanten. Zij mogen niet minder inhoud stoppen in gelijkblijvende verpakkingen. Of verpakkingen vergroten zonder ook de inhoud te vermeerderen.

Naast het misleiden van consumenten wijst Lemke ook op het milieuprobleem van krimpflatie. Het brengt onnodig afval met zich mee. Maar binnen de partijen in de Duitse regering bestaat geen universele steun voor de maatregelen tegen krimpflatie. Bondsdaglid Katharina Willkomm is gespecialiseerd in consumentenrechten en vindt maatregelen overbodig. Zij stelt dat consumenten altijd van merk kunnen wisselen.

Volgens Retaildetail wil in Frankrijk de economieminister Bruno Le Maire een verbod op krimpflatie. Vanaf november wil hij eisen dat producenten veranderingen in de inhoud steeds nadrukkelijk op het etiket vermelden. Maar ook in Frankrijk zijn niet alle partijen het eens. Vooral de liberalen vinden de maatregel onnodig.

De Franse voedingsfederatie ANIA noemt krimpflatie een klein probleem. Zij wijst erop dat in een gemiddelde supermarkt meer dan 20.000 voedingswaren liggen. Bij hooguit enkele tientallen is mogelijk sprake geweest van enige verkleining of vermindering. Het gaat dan amper over 0,2% van het aanbod.

Duidelijke informatie over veranderingen in prijs en verpakking

In Nederland staat krimpflatie (nog) niet op de politieke agenda. Hier pleiten organisaties zoals de consumentenbond en Foodwatch vooral voor meer duidelijkheid. Meer en goed leesbare informatie op de producten, op de schapkaartjes en in de webshops.

Fabrikanten communiceren moeiteloos ‘nu nog groter formaat’, ‘100 gram extra’ en ‘sterk in prijs verlaagd’ op hun producten. Dan is ‘helaas even 50 gram minder’, ‘door hoge grondstofkosten sterk in prijs verhoogd’ toch ook mogelijk?


Gerelateerde artikelen