Nabijheid van supermarkt het belangrijkst voor consument, formule en service minder
Supermarkten zijn belangrijke plekken. Consumentenonderzoek toont aan dat de helft van al ons voedsel in de supermarkt gekocht wordt. Prijs en nabijheid blijven de twee belangrijkste factoren waarop consumenten hun keuze voor de supermarkt baseren, blijkt uit recente enquêtegegevens van Supermarkt & Ruimte (2020).
Naast deze factoren kijken consumenten ook steeds meer naar de grootte van de winkel en of er wel goede parkeervoorzieningen aanwezig zijn. De formule en de service van een supermarkt, worden als minder belangrijk ervaren.
- Nabijheid: 72%
- Prijs: 42%
- Ruime winkel: 39%
- Goede parkeervoorzieningen: 25%
- Formule: 19%
- Service: 9%
Nabijheid
Cijfers van het CBS laten zien dat Nederlanders gemiddeld zo’n 900 meter van de dichtstbijzijnde supermarkt van minimaal 150 vierkante meter wonen. De afstand tot een kleinere levensmiddelenwinkel is met 800 meter iets korter. Denk bij dit soort winkels aan groentewinkels, slagerijen, mini-supermarkten, bakkerijen en toko’s.
Regionaal zijn er wel verschillen: vooral bewoners in relatief dunbevolkte delen van het noorden van Nederland moeten doorgaans gemiddeld een langere afstand afleggen naar een grotere supermarkt. Dit is weer anders in stedelijke gebieden: voor een inwoner van Amsterdam of Haarlem is het soms maar 500 meter naar de dichtstbijzijnde supermarkt.
Uit het onderzoek van Supermarkt & Ruimte blijkt dat de nabijheid van de supermarkt vooral belangrijk is voor 50-plussers en consumenten in de stedelijke gebieden (voornamelijk 18-34-jarigen).
Meer weten over beleggen in supermarktvastgoed?
Ontdek waar uw kansen liggen en kijk op annexum.nl/beleggeninsupermarkten
Prijs
Uit de cijfers van Supermarkt & Ruimte blijkt ook dat prijs voor 42% een belangrijke factor is bij het kiezen van de supermarkt waar de ondervraagden hun boodschappen doen. Vooral de jonge consumenten noemen de prijs van producten als reden voor het kiezen van een bepaalde supermarkt.
Dit betekent echter niet dat de prijzen van budgetmerken in supermarkten zo laag mogelijk blijven. Volgens Ferry Ploeg, prijzenonderzoeker, smelten huismerken en budgetmerken langzaam samen tot één goedkope lijn van basisproducten. Dit is vooral zichtbaar bij de twee grootste supermarktketens: Albert Heijn en Jumbo.
‘’Omdat budgetmerken kwalitatief een niet al te best imago hebben, worden ze geleidelijk vervangen door (budget)huismerken met een beter imago.’’ Zo proberen ze de strijd aan te gaan met de Aldi en Lidl. ‘’Als je puur op de prijs let, lukt ze dit aardig. Aldi, AH, Jumbo en Lidl zitten nu allemaal rond het gemiddelde.’’
Ruime winkel
De grootte van de winkel kwam uit de bus als de derde belangrijke factor die consumenten in acht nemen bij het kiezen van een supermarkt. Het is nu bijna een jaar geleden sinds het eerste COVID19-geval officieel vastgesteld werd in Nederland. Een paar weken later ging Nederland in een intelligente lockdown – met grote gevolgen voor de Nederlandse economie en het winkelgedrag van Nederlanders.
Zo tonen de cijfers uit het rapport van Supermarkt & Ruimte dat voornamelijk 50-plussers meer op de grootte van de supermarkt letten, een effect wat te wijten valt aan de corona-uitbraak. Men mijdt drukke plekken zoals winkelstraten, wat zorgt voor duidelijke verschillen tussen winkelgebieden. Binnensteden zijn hard getroffen door de coronacrisis, terwijl woonboulevards en winkelcentra voor de dagelijkse boodschappen het juist goed hebben gedaan het afgelopen jaar.
Genoeg parkeergelegenheid
Ook gaven respondenten aan rekening te houden met goede parkeergelegenheid bij een supermarkt, met name in de niet-stedelijke gebieden. Daar zijn namelijk meer auto-klanten per supermarkt. Uit een artikel van Retailtrends blijkt dat goed parkeren een van de variabelen is voor een goed draaiend winkelcentrum of winkelgebied.
Volgens Retailtrends is het belang van parkeren groot. Heel groot. En bezoekers per auto blijven goed voor het leeuwendeel van de winkelomzet. Hoe zit dit dan met de binnenstad van Amsterdam? Of Utrecht? Dat zijn zeker ook goed draaiende winkelgebieden, wat merendeels komt door andere factoren. Maar ook hier leiden betere parkeervoorzieningen tot extra bezoek en extra winkelomzet.
Formule en service
Het rapport van Supermarkt & Ruimte toont de formule en service van een supermarkt als minst belangrijke factoren. Kort samengevat is een winkelformule de manier waarop een bepaalde winkel of winkelketen zijn product aanbiedt aan de klant.
Zo wordt vers in het supermarkt aanbod steeds belangrijker. Waar Jumbo zich profileert met de Foodmarkt, Foodmarkt City en La Place, heeft de Albert Heijn de versafdeling in het nieuwste XL-concept over de laatste jaren ook flink vernieuwd. Een regioformule als Jan Linders zet in op streekproducten en ook de discounters Aldi en Lidl blijven niet achter in hun profilering van de kwalitatieve agf-afdeling.
In de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag speelt de winkelformule een relatief grote rol bij de keus voor een supermarkt. Ook laat het rapport van Supermarkt & Ruimte (2020) zien dat hogere inkomens kieskeuriger zijn als het op formules aankomt, en dat lage inkomens (beneden modaal) de formule meer laten meewegen in hun keuze dan hogere inkomens. De service die een supermarkt biedt, was met 9% de minst belangrijke factor in het keuzeproces voor een supermarkt.
Marktaandeel
Al met al was 2020 een bewogen jaar voor de supermarktbranche. De omzet bereikte (inclusief week 53) met € 44,7 miljard een recordhoogte. Albert Heijn blijft met een marktaandeel van 35% de onbetwiste marktleider in de supermarktbranche.
Het marktaandeel van de Jumbo komt steeds iets dichterbij en is met 21.5% goed voor de tweede plaats. Maar waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. Volgens de cijfers van Nielsen zijn dit de discounters Aldi en Lidl, die voor het eerst sinds jaren terrein verloren.
Bron: CBS | Consumentenbond | Foodpersonality| Locatus | Retailtrends | Supermarkt & Ruimte | Vastgoedmarkt