Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

In het onderstaande overzicht vindt u antwoorden op veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij of wilt u een persoonlijk gesprek voor meer uitleg? Neem dan contact op met ons via 020-5720101 of stuur een e-mail naar info@annexum.nl.

Annexum

Heeft Annexum een AFM-vergunning?

Annexum Beheer B.V. , de beheerder van de vastgoedfondsen, is door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een vergunning verleend als bedoeld in artikel 2:65 Wft. In het kader van de vergunning zijn de bestuursleden van de beheerder op betrouwbaarheid en geschiktheid getoetst. De beheerder en de vastgoedfondsen staan daarmee onder toezicht van de AFM en DNB.

Hoe is de klachtenprocedure geregeld?

De beheerder heeft een procedure voor de afhandeling van klachten in haar organisatie ingevoerd. Dit waarborgt dat eventuele klachten van beleggers tijdig en adequaat worden behandeld en geadministreerd. Beleggers met een klacht kunnen deze schriftelijk (Postbus 79032, 1070 NB Amsterdam), per e-mail (info@annexum.nl) of telefonisch (tel: 020-5720101) indienen bij de beheerder.

Inschrijven/Deelnemen

Tegen welke koers beleg ik bij Annexum?

De deelnamemogelijkheden worden gedetailleerd beschreven in het prospectus en de brochure van de betreffende emissie.

Deelname op uitgifteprijs: De uitgifteprijs is de handelswaarde vermeerderd met een opslagpercentage. Deze opslag wordt in rekening gebracht in verband met o.a. de kosten voor het opbouwen van de huidige vastgoedportefeuille van het fonds, en komt ten gunste van het vastgoedfonds. Een toelichting op de uitgifteprijs en handelswaarde vindt u in het prospectus en de brochure. De meest recente uitgifteprijs wordt gedurende een emissie gepubliceerd op de emissiepagina van het desbetreffende fonds.

Hoe kan ik een (extra) bedrag investeren? Hoe kan ik deelnemen in een fonds?

Nieuwe beleggers:

Annexum beheert diverse vastgoedfondsen, waaronder supermarktfondsen, woningfondsen en zorgvastgoedfondsen. Elk fonds heeft zijn eigen kenmerken, vastgoedobjecten en rendementsverwachtingen. Om te investeren in een van onze vastgoedfondsen is het noodzakelijk dat het fonds openstaat voor nieuwe investeerders (tijdens een emissieperiode). De actuele investeringsmogelijkheden vindt u op onze website onder het kopje ‘Deelnemen’. Hier vindt u alle essentiële informatie, waaronder een prospectus en brochure, op basis waarvan u een weloverwogen keuze kunt maken. Als u vragen heeft, neem dan contact met ons op via het nummer 020-5720101.

Bestaande beleggers:

U kunt uw belegging in het fonds uitbreiden wanneer het fonds openstaat voor nieuwe investeringen (emissieperiode). U kunt uw deelname aan deze emissie eenvoudig doorgeven via MyAnnexum. Nadat u bent ingelogd, selecteert u ‘Emissies’ en vervolgens kiest u uw fonds om in te schrijven. Als uw fonds hier niet tussenstaat, neem dan telefonisch contact met ons op via het nummer 020-5720101 om te bekijken of er andere mogelijkheden zijn om uw belegging verder uit te breiden.

Wat gebeurt er nadat ik heb ingeschreven op een emissie?

Nadat u zich heeft ingeschreven op een emissie, ontvangt u een kopie van uw inschrijfformulier en het stortingsverzoek per e-mail. Houd er rekening mee dat deze e-mail in uw spam/ongewenste mailbox terecht kan komen. Zodra het fonds de volledige storting heeft ontvangen, ontvangt u binnen 5 werkdagen een betalingsbevestiging per e-mail. Toewijzing van uw deelname vindt plaats op volgorde van binnenkomst van de volledige inschrijving en de betaling. Na toewijzing van uw deelname ontvangen nieuwe beleggers een activeringsmail voor MyAnnexum, het klantportaal. Bestaande beleggers kunnen hun deelname vanaf dat moment terugzien in hun portefeuille op MyAnnexum.

Wanneer wordt het overgemaakte bedrag zichtbaar op MyAnnexum?

Uw storting voor deelname aan een emissie wordt zichtbaar op MyAnnexum zodra het fonds uw storting heeft ontvangen. Ga hiervoor naar ‘Emissies’ op MyAnnexum om dit te controleren. Bovendien ontvangt u binnen 5 werkdagen een betalingsbevestiging per e-mail.

Kan ik ook beleggen met mijn BV, bijvoorbeeld met een Pensioen BV of Holding BV?

Jazeker, u kunt zowel als particulier als met een zakelijk account bij ons beleggen. Wanneer u als particulier deelneemt, heeft u de optie om te kiezen voor een beleggingsaccount op uw naam of op gezamenlijke naam, bijvoorbeeld met uw partner of echtgenoot. Indien u met uw rechtspersoon, zoals een BV, wilt beleggen, wordt de belegging op naam van uw BV geregistreerd. In dat geval verzoeken wij u vriendelijk om naast een kopie van een geldig legitimatiebewijs ook een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel en een UBO-verklaring mee te sturen bij uw inschrijving.

Waarom stelt Annexum mij persoonlijke compliance-gerelateerde vragen? Waarom voert Annexum een Know Your Customer (KYC) onderzoek uit?

Annexum, als vergunning houdend beheerder van beleggingsfondsen, moet voldoen aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Zowel de verplichtingen die uit deze wet voortvloeien als het toezicht daarop door de AFM nemen in omvang toe. Annexum is verplicht om bij alle beleggers in haar fondsen een Know Your Customer (KYC) onderzoek uit te voeren. Om die reden kan Annexum persoonlijke compliance-gerelateerde vragen stellen en u verzoeken deze desgewenst te onderbouwen met bewijsstukken.

Mag ik mijn deelnamebedrag ook storten vanaf een andere IBAN dan aangegeven op mijn inschrijfformulier?

Het heeft ons voorkeur dat uw storting wordt overgemaakt vanaf de IBAN die vermeld staat op uw inschrijfformulier. Mocht u echter willen storten vanaf een ander IBAN, dan zijn wij verplicht de opgegeven IBAN op uw inschrijfformulier op andere wijze te verifiëren. Wij zullen u dan verzoeken een storting van 1 cent over te maken vanaf het opgegeven IBAN, gevolgd door een controle aan onze zijde.

Beleggingen/Investeringen

Hoe kan ik mijn Herinvesteringsreserve (HIR) benutten?

Een door de belegger gevormde herinvesteringsreserve, zoals bedoeld in artikel 3.54 van de Wet Inkomstenbelasting 2001, kan afhankelijk van uw persoonlijke omstandigheden worden benut door deel te nemen in een fiscaal transparant vastgoedfonds, zoals bijvoorbeeld het Supermarkt Fonds Nederland CV en het Nederlands Supermarkt Fonds (FGR). Beleggers wordt aangeraden in voorkomende gevallen overleg te plegen met hun eigen belastingadviseur. Als u vragen heeft over het benutten van een herinvesteringsreserve, neem dan contact met ons op via het nummer 020-5720101.

Op welke dag van de maand is de nieuwe handelswaarde bekend?

Aan het begin van elke kalendermaand, doorgaans rond de 5de werkdag van die maand, wordt voor de supermarktfondsen en het Open Woningfonds de actuele handelswaarde bekendgemaakt. U kunt deze handelswaarde raadplegen in uw portefeuille-overzicht op MyAnnexum en op de desbetreffende fondspagina’s op onze website. Voor de gesloten woningfondsen en zorgvastgoedfondsen wordt de handelswaarde eenmaal per kwartaal, na afsluiting van het kalenderkwartaal, aangepast.

Wat is een hefboomrisico?

Het fondsvastgoed wordt deels met vreemd vermogen gefinancierd. Hierdoor werken waarde mutaties van het vastgoed en beleggingsresultaten versterkt door in de handelswaarde van de participatie. Zolang de rentelasten lager zijn dan het exploitatieresultaat is er sprake van een positieve hefboom. Die leidt tot een hoger rendement voor de beleggers. Hier tegenover staat dat indien de financieringsrente door marktontwikkelingen stijgt of de inkomsten van het vastgoed afnemen, deze hefboomwerking kan verminderen en zelfs kan omslaan.

Hoe kan ik mijn belegging(en) verkopen?

De meeste vastgoedfondsen hebben een closed-end karakter, wat betekent dat het fonds niet verplicht is tot het inkopen van participaties. De beleggingen zijn daardoor beperkt verhandelbaar. Een belegger kan zijn beleggingen slechts verkopen als hiervoor een koper kan worden gevonden. In het geval van een nieuwe emissie van het fonds, heeft de beheerder echter vaak het voornemen om een uitstapmogelijkheid voor zittende beleggers te creëren met inachtneming van de fiscale regelgeving. Twee fondsen, het Super Winkel Fonds en Open Woningfonds, zijn open-end en vormen hierop een uitzondering. Deze fondsen hebben een inkoopregeling via het fonds, certificaten worden op verzoek van de beleggers ingekocht, beperkt tot 5% van het aantal uitstaande certificaten in het fonds per jaar.

Waarom geldt er een inkooptermijn als ik mijn belegging wil laten inkopen?

Het Super Winkel Fonds en Open Woningfonds hebben een open-end karakter. Deze fondsen hebben een inkoopregeling via het fonds, waarbij certificaten op verzoek van de beleggers worden ingekocht, beperkt tot 5% van het aantal uitstaande certificaten in het fonds. Om het vastgoedfonds en andere beleggers te beschermen, hanteert de beheerder een uitstaptermijn. De beheerder heeft hiermee een instrument om de liquiditeit van het fonds te sturen, bijvoorbeeld in het geval van een groot aantal inkooporders in een relatief korte periode

De inkooptermijnen voor orders ingelegd vóór uiterste tijdstip inkooporder zijn:
* tot en met € 100.000: 3 maanden
* vanaf € 100.000 tot 500.000: 6 maanden
* vanaf € 500.000 of meer: 12 maanden

Hoe werkt de inkoopregeling van de open-end fondsen?

Open-end fondsen hebben een inkoopregeling via het fonds, waarbij certificaten op verzoek van de beleggers worden ingekocht, beperkt tot 5% van het aantal uitstaande certificaten in het fonds per jaar. De inkoop vindt plaats tegen de inkoopprijs, dat is de handelswaarde verminderd met een afslag. Raadpleeg hiervoor het prospectus en de brochure van de desbetreffende fondsen. Om het vastgoedfonds en andere beleggers te beschermen, hanteert de beheerder een uitstaptermijn. De beheerder heeft hiermee een instrument om de liquiditeit van het fonds te sturen, bijvoorbeeld in het geval van een groot aantal inkooporders in een relatief korte periode.
De inkooptermijnen voor orders ingelegd vóór uiterste tijdstip inkooporder zijn:

* tot en met € 100.000: 3 maanden
* vanaf € 100.000 tot 500.000: 6 maanden
* vanaf € 500.000 of meer: 12 maanden

Wat is de verhandelbaarheid van de belegging(en)?

De meeste vastgoedfondsen hebben een closed-end karakter, wat betekent dat het fonds niet verplicht is tot het inkopen van participaties. De beleggingen zijn daardoor beperkt verhandelbaar. Een belegger kan zijn beleggingen slechts verkopen als hiervoor een koper kan worden gevonden. In het geval van een nieuwe emissie van het fonds, heeft de beheerder echter vaak het voornemen om een uitstapmogelijkheid voor zittende beleggers te creëren met inachtneming van de fiscale regelgeving. Twee fondsen, het Super Winkel Fonds en Open Woningfonds, zijn open-end en vormen hierop een uitzondering. Deze fondsen hebben een inkoopregeling via het fonds, certificaten worden op verzoek van de beleggers ingekocht, beperkt tot 5% van het aantal uitstaande certificaten in het fonds per jaar.

Kan ik mijn belegging onderhands aan een vriend, bekende of familielid verkopen?

Het is mogelijk om uw participaties over te dragen aan iemand anders. De procedure en kosten hiervan verschillen per fonds. Zie voor verdere details: ‘Is het mogelijk om (een deel van) mijn belegging over te dragen aan een ander persoon?’

Is het mogelijk om (een deel van) mijn belegging over te dragen aan een ander persoon? Of is het mogelijk om mijn belegging over te dragen van/naar een zakelijke entiteit (rechtspersoon)?

Ja, dat is mogelijk. U kunt (een deel van) uw belegging overdragen mits beide partijen hier schriftelijk mee instemmen. In sommige fondsen vindt overdracht plaats via het fonds zelf, dus door inkoop en gelijktijdige uitgifte van participaties. U kunt dit in MyAnnexum gemakkelijk regelen door deze link te volgen.

Vul het formulier ‘Overdragen Participaties’ in en stuur het naar ons op. Het formulier is beschikbaar op onze servicepagina. Voor C.V.-fondsen, zoals Supermarkt Fonds Nederland C.V., is een toestemmingsronde vereist voor overdrachten. Wij willen u erop wijzen dat doorgaans een toestemmingsronde twee keer per jaar plaatsvindt.

Dividend/Uitkeringen

Wanneer keren de fondsen uit?

De vastgoedfondsen keren op regelmatige basis een deel van het direct beleggingsrendement uit. De meeste fondsen keren tweemaal per jaar uit. De woningfondsen en zorgvastgoedfondsen keren uit in februari en augustus uit, terwijl de supermarktfondsen uitkeren in juni en december. Twee van de fondsen wijken af van dit patroon: het Open Woningfonds keert maandelijks uit en het Super Winkel Fonds doet dit elk kwartaal (januari, april, juli en oktober).

Kan ik mijn uitkering ook laten herbeleggen?

Ja, het bij een aantal vastgoedfondsen mogelijk om uw uitkering te laten herbeleggen. Dit wordt vaak aangeduid als het automatisch herbeleggen van dividend of het herinvesteren van uitkeringen. Door deze optie te kiezen, worden de ontvangen uitkeringen automatisch gebruikt om nieuwe participaties in het fonds aan te kopen, in plaats van deze als cash uit te keren. Dit kan bijdragen aan het verder laten groeien van uw beleggingen over de tijd. U kunt de specifieke mogelijkheden voor het herbeleggen van uitkeringen bij Annexum nagaan in het prospectus en de brochure van het desbetreffende beleggingsfonds. Het wijzigen van uw dividendvoorkeur kan eenvoudig worden doorgegeven via MyAnnexum. Ga hiervoor naar het dashboard, selecteer ‘Profiel’ en kies vervolgens ‘Dividend voorkeuren’.

Is de rendementsprognose gegarandeerd?

Nee, er zijn geen garanties, aangezien het om beleggingsfondsen gaat. Beleggers delen in het rendement en de risico’s van de fondsen. Indien voor een fonds een rendementsprognose wordt vermeld in het prospectus of de brochure, dan is deze gebaseerd op een aantal aannames over onzekere toekomstige factoren. In het prospectus vindt u ook de weergave van een ongunstig en gunstig scenario. Het is belangrijk om te beseffen dat beleggen altijd risico’s met zich meebrengt die ertoe kunnen leiden dat de daadwerkelijke resultaten significant afwijken van de prognose en resultaten in het verleden geen garantie vormen voor toekomstige prestaties.

Is de ingehouden dividendbelasting verrekenbaar?

Bij sommige vastgoedfondsen is de beheerder verplicht om dividendbelasting in te houden, meestal tegen een tarief van 15% (tarief 2024). Beleggers, fiscaal woonachtig in Nederland, hebben de mogelijkheid om de ingehouden dividendbelasting door het vastgoedfonds te verrekenen als voorheffing met de verschuldigde inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. Annexum zal jaarlijks in de (fiscale) jaaropgave haar beleggers informeren over het totaalbedrag aan ingehouden dividendbelasting.
Kijk voor meer informatie op de site van de belastingdienst.

Is de uitkering gegarandeerd?

De beschikbare liquiditeit van het vastgoedfonds zal onder toeziend oog van de bewaarder door de beheerder worden uitgekeerd aan de beleggers. Uitkeringen kunnen variëren en zowel lager als hoger uitvallen. De beheerder is ook gerechtigd het direct resultaat niet of niet volledig uit te keren, maar aan te wenden conform het beleggingsbeleid of voor extra aflossing van financiering. Hierdoor zijn er geen gegarandeerde uitkeringen. De beheerder streeft er echter naar een stabiel uitkeringsbeleid aan te houden. Beleggers delen in het rendement en de risico’s van de fondsen. De uitkeringsprognose, zoals in voorkomende gevallen vermeld in het prospectus en de brochure van het beleggingsfonds, is gebaseerd op een aantal aannames over onzekere toekomstige omstandigheden. In het prospectus vindt u ook de weergave van een ongunstig en gunstig scenario. Het is belangrijk om te beseffen dat beleggen altijd risico’s met zich meebrengt die ertoe kunnen leiden dat de daadwerkelijke uitkeringen daarvan significant kunnen afwijken en resultaten in het verleden geen garantie vormen voor toekomstige prestaties.

Hoe kan ik mijn dividendvoorkeur wijzigen? Van cash naar herbeleggen of vice versa.

Het wijzigen van uw dividendvoorkeur kan eenvoudig worden doorgegeven via MyAnnexum. Ga hiervoor naar het dashboard, selecteer ‘Profiel’ en kies vervolgens ‘Dividend voorkeuren’.

Hoe kan ik mijn bankrekeningnummer wijzigen?

U kunt uw bankrekeningnummer gemakkelijk wijzigen in MyAnnexum. Nadat u bent ingelogd selecteert u ‘Profiel’ en vervolgens ‘IBAN wijzigen’.

Hoe kan ik mijn IBAN wijzigen?

U kunt uw bankrekeningnummer / IBAN gemakkelijk wijzigen in MyAnnexum. Nadat u bent ingelogd selecteert u ‘Profiel’ en vervolgens ‘IBAN wijzigen’.

Waar vind ik mijn jaaroverzichten en uitkeringsbrieven?

Na het inloggen op MyAnnexum, kunt u in het linker menu ‘Documenten’ selecteren. Hier vindt u alle fonds- en persoonlijke documenten, waaronder fiscale invulinstructies en uitkerings- en/of dividendbrieven. Deze documenten zijn zowel te lezen als te downloaden. Onder ‘Jaaropgave’ kunt u uw persoonlijke jaaropgave voor de inkomstenbelasting en/of vennootschapsbelasting inzien, afhankelijk van uw persoonlijke situatie.

MyAnnexum

Wat is MyAnnexum?

MyAnnexum is een persoonlijke, beschermde omgeving om uw beleggingen bij Annexum op ieder moment online te kunnen bekijken en volgen. Hier kunt u eenvoudig uw persoonlijke gegevens en fondsdocumentatie inzien. Denk hierbij aan bijvoorbeeld halfjaarberichten, jaarverslagen, fiscale invulinstructies, notulen en agenda’s van de jaarvergaderingen. Daarnaast heeft u in één oogopslag inzicht in de fondsen waarin u belegt en welke waarde, zowel fiscaal als economisch, uw beleggingsportefeuille vertegenwoordigt.

Ik wil graag inloggen in het klantportaal MyAnnexum, hoe kom ik aan mijn inloggegevens?

Alle nieuwe beleggers van Annexum ontvangen direct na toewijzing van hun deelname een activeringsmail met daarin een link om MyAnnexum te activeren. Indien u nog geen toegang heeft tot MyAnnexum maar wel graag toegang wilt verkrijgen, kunt u telefonisch contact met ons opnemen via 020-5720101.

Waarom kan ik niet inloggen op MyAnnexum?

Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • Het e-mailadres is niet bij ons bekend
    Controleer of u het juiste e-mailadres gebruikt? Mogelijk heeft u een ander e-mailadres bij ons opgegeven.
  • Het wachtwoord is niet juist
    Bent u uw wachtwoord vergeten? U kunt eenvoudig een nieuw wachtwoord aanvragen door te klikken op ‘wachtwoord vergeten’ en uw e-mailadres in te vullen.
  • Uw browsegeschiedenis
    Verwijder uw browsegeschiedenis en probeer daarna opnieuw in te loggen.

Ervaart u andere problemen? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 020 -5720101 of per e-mail via info@annexum.nl

Hoe kan ik in MyAnnexum mijn gegevens wijzigen?

Na het inloggen op MyAnnexum, navigeert u naar het linker menu en selecteert u ‘Profiel’. Daarna kunt u onder ‘Mijn gegevens’ verschillende wijzigingen doorgeven, zoals een adreswijziging, wijziging van telefoonnummer. Klik op ‘Gegevens bewerken’ om deze aanpassingen aan ons door te geven.

Ontvang ik een jaaroverzicht van mijn beleggingen bij Annexum?

Alle beleggers ontvangen eenmaal per jaar fiscale invulinstructies en een persoonlijke jaaropgave van hun beleggingen bij Annexum. De jaaropgave voor particuliere beleggers (Inkomstenbelasting) is jaarlijks vanaf eind februari beschikbaar. De jaaropgave voor zakelijke beleggers (Vennootschapsbelasting) is jaarlijks vanaf eind mei beschikbaar. Deze jaaropgaven kunnen worden ingezien of gedownload via MyAnnexum. Ga hiervoor naar het dashboard, selecteer ‘Jaaropgaven’ en kies vervolgens voor ‘Inkomstenbelasting’ of ‘Vennootschapsbelasting’, afhankelijk van uw situatie. De bijbehorende fiscale invulinstructies zijn te vinden onder ‘Documenten’ op MyAnnexum.

Hoe kan ik mijn bankrekeningnummer wijzigen?

U kunt uw bankrekeningnummer gemakkelijk wijzigen in MyAnnexum. Nadat u bent ingelogd selecteert u ‘Profiel’ en vervolgens ‘IBAN wijzigen’.

Waarom is mijn wijziging niet direct zichtbaar?

Enkele wijzigingen in uw klantgegevens kunnen direct worden aangepast en zijn meteen zichtbaar op MyAnnexum. Voor andere wijzigingen vindt er eerst een verificatieproces plaats. In dit geval wordt de aanpassing pas enkele werkdagen later zichtbaar op MyAnnexum. Wijzigingen die aan een verificatie onderworpen worden, betreffen onder andere het dividendvoorkeur en IBAN. Bovendien zal een veelvoud aan wijzigingen in korte tijd eveneens worden onderworpen aan een verificatieproces.

Wanneer ik inlog, zie ik mijn belegging(en) niet.

Als u probeert in te loggen en u ziet niets of uw gegevens verschijnen niet, zijn er een aantal dingen die u kunt proberen:

  • Rechts bovenin het scherm (links van pictogram van de bel) kunt u klikken op het blok waar een accountnaam staat en alle accounts selecteren
  • Maakt u gebruik van automatisch inloggen? Log dan uit (rechts boven op MyAnnexum) en log opnieuw in.
  • Verwijder de cookies en geschiedenis van uw browser, log uit en log opnieuw in.
  • Probeer het in een ander browser (Internet Explorer, Google Chroom, Microsoft Edge, Firefox enz.)
  • Logt u in met het e-mailadres dat bekend is bij Annexum of gebruikt u een ander e-mailadres? Het is alleen mogelijk om in te loggen met het e-mailadres dat bekend is bij Annexum.

 

Ik heb geen activeringsmail of e-mail voor wachtwoordherstel ontvangen

Heeft u al in de spam/ongewenste mailbox gekeken? Afhankelijk van de instellingen van uw computer kan de e-mail daar terechtgekomen zijn.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?

Bent u uw wachtwoord voor MyAnnexum vergeten? U kunt eenvoudig een nieuw wachtwoord aanvragen door te klikken op ‘inloggen’ en vervolgens op ‘wachtwoord vergeten’ en uw e-mailadres in te vullen. Binnen 15 minuten ontvangt u een e-mail van ons met instructies om een nieuw wachtwoord aan te maken. Houd u er rekening mee dat deze e-mail mogelijk in uw spam of ongewenste mailbox terecht kan komen.

Hoe kan ik mijn IBAN wijzigen?

U kunt uw bankrekeningnummer / IBAN gemakkelijk wijzigen in MyAnnexum. Nadat u bent ingelogd selecteert u ‘Profiel’ en vervolgens ‘IBAN wijzigen’.

Hoe kan ik mijn fondsverdeling wijzigen?

Indien u wenst om uw huidige portefeuilleverdeling aan te passen, kunt u telefonisch contact opnemen met Annexum via het nummer 020-5720101.

Hoe kan ik een adreswijziging doorgeven?

Na het inloggen op MyAnnexum, navigeert u naar het linker menu en selecteert u ‘Profiel’. Daarna kunt u onder ‘Mijn gegevens’ verschillende wijzigingen doorgeven, zoals een adreswijziging, wijziging van telefoonnummer. Klik op ‘Gegevens bewerken’ om deze aanpassingen aan ons door te geven.

Wanneer wordt het overgemaakte bedrag zichtbaar op MyAnnexum?

Uw storting voor deelname aan een emissie wordt zichtbaar op MyAnnexum zodra het fonds uw storting heeft ontvangen. Ga hiervoor naar ‘Emissies’ op MyAnnexum om dit te controleren. Bovendien ontvangt u binnen 5 werkdagen een betalingsbevestiging per e-mail.

Wijzigingen doorgeven

Wat zijn de procedures in het geval van overlijden?

Bent u een nabestaande, erfgenaam of executeur van een overleden Annexum-belegger dan kunt u het overlijden bij ons melden via de volgende link: https://www.annexum.nl/melden-overlijden/. Annexum zal samen met u zorgen voor een correcte verwerking van de afhandeling van de nalatenschap en zal een aantal documenten bij u opvragen, waaronder een verklaring van erfrecht en kopieën de identiteitsbewijzen van erfgenamen en/of testamentair executeur(s). De overdracht van beleggingen zal kosteloos plaatsvinden en, indien nodig, wordt de verdeling van de participaties onder de erfgenamen uitgevoerd. Voor vragen over de verdeling van de nalatenschap kunt u contact met ons opnemen via nummer 020-5720101.

Hoe kan ik mijn dividendvoorkeur wijzigen? Van cash naar herbeleggen of vice versa.

Het wijzigen van uw dividendvoorkeur kan eenvoudig worden doorgegeven via MyAnnexum. Ga hiervoor naar het dashboard, selecteer ‘Profiel’ en kies vervolgens ‘Dividend voorkeuren’.

Hoe kan ik mijn bankrekeningnummer wijzigen?

U kunt uw bankrekeningnummer gemakkelijk wijzigen in MyAnnexum. Nadat u bent ingelogd selecteert u ‘Profiel’ en vervolgens ‘IBAN wijzigen’.

Hoe kan ik een adreswijziging doorgeven?

Na het inloggen op MyAnnexum, navigeert u naar het linker menu en selecteert u ‘Profiel’. Daarna kunt u onder ‘Mijn gegevens’ verschillende wijzigingen doorgeven, zoals een adreswijziging, wijziging van telefoonnummer. Klik op ‘Gegevens bewerken’ om deze aanpassingen aan ons door te geven.

Is het mogelijk om (een deel van) mijn belegging over te dragen aan een ander persoon? Of is het mogelijk om mijn belegging over te dragen van/naar een zakelijke entiteit (rechtspersoon)?

Ja, dat is mogelijk. U kunt (een deel van) uw belegging overdragen mits beide partijen hier schriftelijk mee instemmen. In sommige fondsen vindt overdracht plaats via het fonds zelf, dus door inkoop en gelijktijdige uitgifte van participaties. U kunt dit in MyAnnexum gemakkelijk regelen door deze link te volgen.

Vul het formulier ‘Overdragen Participaties’ in en stuur het naar ons op. Het formulier is beschikbaar op onze servicepagina. Voor C.V.-fondsen, zoals Supermarkt Fonds Nederland C.V., is een toestemmingsronde vereist voor overdrachten. Wij willen u erop wijzen dat doorgaans een toestemmingsronde twee keer per jaar plaatsvindt.

Hoe kan ik mijn fondsverdeling wijzigen?

Indien u wenst om uw huidige portefeuilleverdeling aan te passen, kunt u telefonisch contact opnemen met Annexum via het nummer 020-5720101.

Financieel jaaroverzicht

Ontvang ik een jaaroverzicht van mijn beleggingen bij Annexum?

Alle beleggers ontvangen eenmaal per jaar fiscale invulinstructies en een persoonlijke jaaropgave van hun beleggingen bij Annexum. De jaaropgave voor particuliere beleggers (Inkomstenbelasting) is jaarlijks vanaf eind februari beschikbaar. De jaaropgave voor zakelijke beleggers (Vennootschapsbelasting) is jaarlijks vanaf eind mei beschikbaar. Deze jaaropgaven kunnen worden ingezien of gedownload via MyAnnexum. Ga hiervoor naar het dashboard, selecteer ‘Jaaropgaven’ en kies vervolgens voor ‘Inkomstenbelasting’ of ‘Vennootschapsbelasting’, afhankelijk van uw situatie. De bijbehorende fiscale invulinstructies zijn te vinden onder ‘Documenten’ op MyAnnexum.

Waar vind ik mijn jaaroverzichten en uitkeringsbrieven?

Na het inloggen op MyAnnexum, kunt u in het linker menu ‘Documenten’ selecteren. Hier vindt u alle fonds- en persoonlijke documenten, waaronder fiscale invulinstructies en uitkerings- en/of dividendbrieven. Deze documenten zijn zowel te lezen als te downloaden. Onder ‘Jaaropgave’ kunt u uw persoonlijke jaaropgave voor de inkomstenbelasting en/of vennootschapsbelasting inzien, afhankelijk van uw persoonlijke situatie.