Beleg je privé in vastgoed of via een vennootschap? Dan kan het in sommige gevallen fiscaal aantrekkelijk zijn om te kijken of je beleggingen beter in box 3 kunt aanhouden, of juist onder te brengen in een bv (box 2). Ook de omgekeerde weg – van box 2 naar box 3 – kan interessant zijn. Welke optie is fiscaal het aantrekkelijkst? En hoe kan Annexum je daarbij helpen?
Beleggen in Box 3 of Box 2
Wat is fiscaal het interessantst?

Welke optie voor jou het gunstigst is, hangt volledig af van je persoonlijke situatie. Laat je daarom altijd goed adviseren door je fiscalist of accountant. Zij kunnen je ook inzicht geven in de eenmalige en jaarlijkse kosten voor het oprichten en aanhouden van een bv.
Toch zijn er enkele algemene richtlijnen te geven:
Beleggen in box 3
In box 3 betaal je belasting over je vermogen op basis van een fictief rendement. Voor beleggingen en overige bezittingen geldt in 2025 een forfaitair rendement van 5,88%. Dit percentage wordt toegepast, ongeacht het daadwerkelijke rendement dat je behaalt. Je betaalt vervolgens belasting over dit fictieve rendement.
Of box 3 voor jou voordelig uitpakt, hangt onder meer af van:
de omvang van je vermogen
je werkelijke rendement in vergelijking met het forfait
je persoonlijke financiële situatie en wensen
Beleggen in box 2 (via een bv)
Bij beleggen via een bv wordt het vermogen niet belast in box 3. In plaats daarvan betaalt de bv vennootschapsbelasting over de gerealiseerde winst. Wanneer je geld uit de bv naar privé haalt, betaal je daarnaast belasting in box 2.
Of beleggen via een bv interessant is, hangt onder meer af van:
de hoogte van je vermogen
de verhouding tussen je werkelijke rendement, het forfaitaire rendement en de gecombineerde belastingdruk (VPB + box 2)
de kosten van het oprichten en aanhouden van een bv
je behoefte aan flexibiliteit in het moment van winstuitkering
Eenvoudig van box 3 naar box 2 (of andersom)
Of je nu van box 3 naar box 2 wilt overstappen, of andersom: bij Annexum kun je de overdracht eenvoudig regelen. Het administratieve proces is laagdrempelig en de eenmalige overdrachtskosten bedragen €250 per fonds. Annexum zorgt ervoor dat het overdrachtsproces voor jou zo laagdrempelig en efficiënt mogelijk verloopt.
Benieuwd hoe het werkt? Hieronder vind je een praktisch 5-stappenplan. Dit is géén fiscaal advies, maar een overzicht van de stappen die je kunt verwachten.
5-stappenplan: overdracht tussen box 3 en box 2
1. Win advies in van je fiscalist of accountant
Bespreek je persoonlijke situatie en fiscale mogelijkheden
Vergelijk de belastingdruk in box 3 en box 2
Laat de juiste overdrachtswaarde bepalen
Indicatie advieskosten: €250 – €1.000
2. Richt een BV op of gebruik een bestaande bv
Gebruik een bestaande bv of richt een nieuwe op
Open een zakelijke bankrekening (KYC-procedure)
Indicatie van de kosten:
notariskosten: €500 – €1.000
inschrijving KvK: circa €80
jaarlijkse accountants- en bankkosten: €1.000 – €2.000
3. Regel de overdracht via Annexum
lever een UBO-document, KvK-uittreksel en geldig legitimatiebewijs van de bestuurder(s) aan
eenmalige overdrachtskosten Annexum: €250 per fonds
4. Onderteken de documentatie
onderteken de uittreedverklaring (privé) en toetredingsverklaring (bv)
verzend het overdrachtsformulier via het klantportaal My.Annexum.nl
stem de overdrachtswaarde af met je fiscalist of accountant om fiscale risico’s, zoals een mogelijke schenking, te voorkomen
5. Rond de administratie af
de bv wordt participant
uitkeringen worden voortaan op de zakelijke rekening gestort
participaties vallen niet meer in box 3
de bv betaalt vennootschapsbelasting; bij uitkering naar privé geldt het tarief van box 2
Belangrijk om te weten
Of een overdracht fiscaal interessant is, hangt volledig af van je persoonlijke situatie. Laat je daarom altijd adviseren door een fiscalist of accountant.
Het laatste nieuws over beleggen in vastgoed direct in je mailbox?
Meld je aan en wees als eerste op de hoogte.